20.1 C
Thessaloniki
Παρασκευή, 22 Οκτωβρίου, 2021
Αρχική ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ Εκατοντάδες πολίτες μετείχαν στη διαδικτυακή συζήτηση «Μπορεί να κατασκευαστεί ο Σταθμός Βενιζέλου...

Εκατοντάδες πολίτες μετείχαν στη διαδικτυακή συζήτηση «Μπορεί να κατασκευαστεί ο Σταθμός Βενιζέλου με τις αρχαιότητες αμετακίνητες; Οι ειδικοί απαντούν»

Εκατοντάδες πολίτες από την Ελλάδα και το εξωτερικό παρακολούθησαν την άκρως ενδιαφέρουσα διαδικτυακή συζήτηση με θέμα: «Μπορεί να κατασκευαστεί ο Σταθμός Βενιζέλου με τις αρχαιότητες αμετακίνητες; Οι ειδικοί απαντούν.».

Η συζήτηση συνδιοργανώθηκε και από τους επτά φορείς, οι οποίοι έχουν προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας για την κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου στο μετρό Θεσσαλονίκης με τη διατήρηση κατά χώραν των αρχαιοτήτων και οι οποίοι είναι: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, Ενιαίο Σύλλογο Υπαλλήλων ΥΠΠΟ Αττικής, Στερεάς και Νήσων, Κίνηση Πολιτών Θεσσαλονίκης για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Πανελλήνια Ένωση Συντηρητών Αρχαιοτήτων, Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων, Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, Χριστιανική Αρχαιολογική Εταιρεία και τέθηκε υπό την αιγίδα της Κοσμητείας της Πολυτεχνικής Σχολής Α.Π.Θ.

Στο πλαίσιο της διαδικτυακής συζήτησης δόθηκε η ευκαιρία σε ειδικούς επιστήμονες εγνωσμένου κύρους, να συζητήσουν το κρίσιμο ερώτημα για το εφικτόν της κατασκευής του Σταθμού Βενιζέλου με υπόγεια διάνοιξη κάτω από τις αρχαιότητες. Παρουσιάστηκαν παραδείγματα από αντίστοιχες πρακτικές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, που αποδεικνύουν ότι η προτεινόμενη μέθοδος της υπόγειας διάνοιξης στη μελέτη που εκπονήθηκε για τον σταθμό Βενιζέλου και εφαρμόσιμη είναι και υπάρχει σχετική γνώση και εμπειρία στην Ελλάδα.

Έγιναν επίσης εκτιμήσεις σχετικά με το χρονοδιάγραμμα και τον προϋπολογισμό του έργου, αναφέρθηκε ότι δεν έχουν ανακοινωθεί λεπτομερή οικονομικά στοιχεία και χρονοδιαγράμματα που θα βοηθούσαν στη σύγκριση των δύο μεθόδων, τόνισαν όμως όλοι ότι για ένα τόσο σημαντικό εύρημα δεν θα έπρεπε να τίθεται το θέμα, καθώς οι διαφορές, έστω και αποδεχόμενοι τα στοιχεία που έχουν ανακοινωθεί από την Αττικό Μετρό, δεν είναι μεγάλες. Τέλος, αναφέρθηκαν στον αρνητικό αντίκτυπο που θα έχει σε διεθνές επίπεδο η περίπτωση της απόσπασης των αρχαιοτήτων, καθώς η διεθνής κοινότητα έχει αναγνωρίσει τη μοναδικότητα των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου και έχει ομόφωνα τοποθετηθεί υπέρ της κατασκευής του σταθμού χωρίς την απομάκρυνσή τους.

Εκ μέρους της Europa Nostra, η οποία εκπροσωπείται στην Ελλάδα από την ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, έκαναν σύντομες αλλά ουσιαστικές παρεμβάσεις οι:

  • Hermann Parzinger, Καθηγητής Αρχαιολογίας, Πρόεδρος του Ιδρύματος Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Πρωσίας, Εκτελεστικός Πρόεδρος της Europa Nostra.
  • Paolo Vitti, Καθηγητής Ιστορίας Αρχιτεκτονικής στο Πανεπιστήμιο της Ρώμης, μέλος του Δ.Σ. της Europa Nostra.’
    (Επισυνάπτονται οι παρεμβάσεις)

Σύντομες ανακοινώσεις έκαναν επίσης οι:

  • Σοφία Αυγερινού-Κολώνια, Ομότιμη Καθηγήτρια ΕΜΠ, Αντιπρόεδρος Ελληνικού Τμήματος του International Council on Monuments and Sites – ICOMOS, μέλος της Ακαδημίας του Διεθνούς ICOMOS.
  • Αθανάσιος Μαρκόπουλος, Ομότιμος Καθηγητής Βυζαντινής Φιλολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών, Γενικός Γραμματέας
    Διεθνούς Ένωσης Βυζαντινών Σπουδών

Οι κορυφαίοι ειδικοί στη χώρα μας που συμμετείχαν στη συζήτηση ήταν οι:

  • Χρήστος Αναγνωστόπουλος, Καθηγητής Γεωτεχνικής Μηχανικής στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών Α.Π.Θ.
  • Κώστας Ζάμπας, Δρ Πολιτικός Μηχανικός
  • Μιχαήλ Καββαδάς, Καθηγητής Γεωτεχνικής στη Σχολή Πολιτικών Μηχανικών Ε.Μ.Π.
  • Γεώργιος Καρνούτσος, Αρχιτέκτων Μηχανικός, Μελετητής-Κατασκευαστής Ιδιωτικών Έργων
  • Αλκιβιάδης Πρέπης, Καθηγητής στο τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής Δ.Π.Θ.
  • Χρήστος Σκάρλος, Πολιτικός Μηχανικός

Paolo Vitti: «Τα αρχαία του σταθμού Βενιζέλου έχουν εγγενή σημασία ως αυθεντική τεκμηρίωση του παρελθόντος, ειδικά επειδή είναι αναλλοίωτα»

Στην τοποθέτηση του ο καθηγητής Ιστορίας Αρχιτεκτονικής στο Πανεπιστήμιο της Ρώμης και μέλος του Δ.Σ. της Europa Nostra, κ. Paolo Vitti, τόνισε πως «τα αρχαία που έχουν ανακαλυφθεί αποτελούν ένα τεκμήριο εξαιρετικής σημασίας για την αστική ιστορία της Θεσσαλονίκης».

«Θα έλεγα ότι αυτά τα αρχαία αποτελούν μια μοναδική ευκαιρία να συμφιλιώσουμε την πόλη αυτή με τις ζημιές που την έπληξαν με την τρομερή φωτιά του 1917 και με την επιθετική οικοδομική ανάπτυξη, που οι δύο μαζί δημιούργησε μια δυσανάλογη πυκνότητα της πόλης μέσα στα αρχαία τείχη.

Τα αρχαιολογικά κατάλοιπα θυσιάστηκαν συχνά. Και όσα αποφύγαν την καταστροφή, στερήθηκαν από ένα ρόλο αντάξιο στην σύγχρονη πόλη. Αρκεί να σκεφτούμε το αρχαίο στάδιο, ή τα ερείπια του παλατιού του Γαλερίου, τα οποία θάφτηκαν κάτω από τους δυσανάλογους όγκους των κτιρίων που τους περικυκλώνουν.

Θα ήθελα να τονίσω ότι τα αρχαία του σταθμού Βενιζέλου έχουν εγγενή σημασία ως αυθεντική τεκμηρίωση του παρελθόντος, ειδικά επειδή είναι αναλλοίωτα. Η αξία τους δεν περιορίζεται μόνο στις ορατές δομές αλλά και στα κάτω στρώματα – τα οποία είναι εντελώς άγνωστα σε εμάς. Τα κάτω στρώματα αφηγούνται την ιστορία της πόλης κατά μήκος της κεντρικής οδού σε μια χρονική περίοδο που φτάνει στην ίδρυση του Κασσάνδρου.
Στο σύνολό τους είναι μια μοναδική και εξαιρετική μαρτυρία για την ιστορία και την αρχαιολογία.

Οποιαδήποτε αλλαγή χωρίς τη δυνατότητα πλήρους και λεπτομερούς μελέτης όλων των επιπέδων θα ήταν μια ανεπανόρθωτη απώλεια.

Η διεθνής κοινότητα, ανεξάρτητα από τις πιέσεις σκοπιμότητας ή ιδεολογίας, έχει εκφράσει την γνώμη της ξεκάθαρα επί του ζητήματος», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Vitti, για να κλείσει την τοποθέτηση του λέγοντας πως «η διατήρηση των αρχαιοτήτων in situ προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία να δείξουμε πόσο σήμερα η κληρονομιά μπορεί να γίνει μέρος της ταυτότητας της πόλης».

Hermann Parzinger: «Οι αρχαιότητες της Βενιζέλου αποτελούν πηγή ανεκτίμητης γνώσης»

Με τη σειρά του, ο Εκτελεστικός Πρόεδρος του Europa Nostra, κύριος Hermann Parzinger, επισήμανε πως «είμαστε πεπεισμένοι ότι το προτεινόμενο σχέδιο για απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιολογικών ευρημάτων στον υπό κατασκευή Σταθμό της Βενιζέλου, θα οδηγήσει σε μη αναστρέψιμη απώλεια της αυθεντικότητας των εξαιρετικών αυτών τεκμηρίων».

Παράλληλα, ο κ. Parzinger τόνισε πως οι εν λόγω αρχαιότητες αποτελούν αποθήκη ανεκτίμητης γνώσης, η οποία θα χαθεί ανεπανόρθωτα εάν προχωρήσει οποιαδήποτε εργασία αποσυναρμολόγησης χωρίς λεπτομερείς πληροφορίες και γνώσεις για την κάτω στρώση, η οποία μέχρι σήμερα δεν είναι ανιχνεύσιμη και για το λόγο αυτό, απηύθυνε εκ νέου έκκληση στις αρμόδιες αρχές για την in situ παραμονή των ευρημάτων.

Η βέλτιστη λύση

Στο τέλος της συζήτησης όλοι συμφώνησαν ότι η κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου με τις αρχαιότητες αμετακίνητες είναι η βέλτιστη λύση και οικονομικά και χρονικά και πολιτιστικά, η μόνη λύση που δίνει τη δυνατότητα να λειτουργήσει μέχρι το τέλος του 2023 η βασική γραμμή του μετρό σε όλο το μήκος της, έστω, προσωρινά, χωρίς τον σταθμό Βενιζέλου.

Την εκδήλωση συντόνισε η δημοσιογράφος Μαρίνα Δεμερτζιάν.

Μπορείτε να παρακολουθήσετε την εκδήλωση παρακάτω:

Ακολουθήστε το thesspress.gr και στο Google News

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

- Advertisment -
- Advertisment -

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Οι… κιτρινόμαυρες οδοντόβουρτσες που θα θυμάται για πάντα ο Ζοσέ Μουρίνιο!

Ένα χωριό 50.000 κατοίκων στον βορρά της Νορβηγίας σημάδεψε μια για πάντα την καριέρα του Ζοσέ Μουρίνιο, θα είναι ένας τόπος που...

Τζο Μπάιντεν: «Όχι» σε ψυχρό πόλεμο με το Πεκίνο

Ο κ. Τζο Μπάιντεν δεν επιθυμεί ψυχρό πόλεμο με την Κίνα, όπως είπε ο ίδιος, απευθυνόμενος σε ακροατήριο στην εκδήλωση στη Βαλτιμόρη...

Mainstream προβλέψεις ανόδου του bitcoin στα 100.000 δολάρια

Για τους «γκουρού» της παγκόσμιας αγοράς το ερώτημα για το bitcoin δεν είναι πια εάν θα γράψει απλώς το επόμενο ρεκόρ -...

Αλκ. Βατόπουλος: Θα έχουμε και 4ο και 5ο κύμα πανδημίας

Στην πορεία του κορωνοϊού ενόψει του χειμώνα αναφέρθηκε ο καθηγητής Μικροβιολογίας Αλκιβιάδης Βατόπουλος. Μιλώντας στον «ΣΚΑΪ», τόνισε ότι πρέπει...