24.6 C
Thessaloniki
Τρίτη, 28 Μαΐου, 2024
ΑρχικήΕΛΛΑΔΑΘΡΗΣΚΕΙΑΌποιος επαινεί τους φαύλους ανατρέπει την πόλη και όποιος δεν τιμά τους...

Όποιος επαινεί τους φαύλους ανατρέπει την πόλη και όποιος δεν τιμά τους διακρινόμενους την οδηγεί στην ίδια ακαταστασία!

Τρεις αποδόσεις για τους ανθρώπους υπάρχουν τιμωρία, ψόγος [αποδοκιμασία, μομφή], έπαινος, και αν θέλης, κι ευεργεσία.

Της τιμωρίας άξιος είναι ο εχθρός, του ψόγου είναι οι πολίτες που αδικούν μέτρια, του δε επαίνου και της ευεργεσίας εκείνοι που διακρίνονται σε κατορθώματα.

Αν κανείς από τους τελευταίους μεταταχθή στην αγριότητα και μίμησι των εχθρών, αυτός επιφέρει στον εαυτό του και την ποινή εκείνου.

Όποιος αλλάζει κάτι απ’ αυτά και μεταβάλλει τη διάταξι, αυτός είναι εχθρός της πολιτείας μεγαλύτερος από τους πολεμίους.

Πράγματι, όποιος ευεργετεί τους πολεμίους είναι προδότης, όποιος επαινεί τους φαύλους ανατρέπει την πόλι (διότι παρακινεί τους πολίτες προς την κακία) και όποιος δεν τιμά τους διακρινόμενους σε κατορθώματα οδηγεί την πολιτεία στην ίδια ακαταστασία.

  1. Είναι βαρύ να ανακατεύωμε τον φόβο με την αγάπη· διότι όσοι αγαπούν δεν έχουν καθόλου δέος και όσοι φοβούνται δεν θέλουν ν’ αγαπούν.

Εσύ να τα ξεχωρίσης· να είσαι έτοιμος ν’ αγαπάς τους αρίστους (διότι σε τέτοιους ανθρώπους δεν χρειάζεται φόβος)· τους άλλους πρέπει να εκφοβίζης, για ν’ απέχουν από τα φαύλα. Θα φοβηθούν δε χωρίς μίσος, αν σε βλέπουν να τιμωρής χωρίς οργή, αλλά σαν πατέρας που παιδαγωγεί· στα αδικήματα να τιμωρής χωρίς ευχαρίστησι και στις συμφορές και στα δυστυχήματα να βοηθής απροφάσιστα και πρόθυμα.

  1. Όσοι χρησιμοποιούν τα φιλικά τους πλεονεκτήματα για υπηρεσία της πονηρίας και όχι για την ευεργεσία των συνανθρώπων, αυτοί και τη φύσι εκφαυλίζουν και την προς αυτούς εκτίμησι του δημιουργού μετατρέπουν σε ύβρι και αχαριστία.
  2. Όπως είναι αισχρό και ταπεινό να ομιλή κανείς προς τα πλήθη για να τα ευχαριστή, έτσι είναι επικίνδυνο και σφαλερό να σοβαρεύεται πάντοτε και να είναι βαρύς. Πρέπει λοιπόν, αποφεύγοντας τα δύο άκρα, να επιδιώκη την μεσότητα σαν αρετή και να απονέμη το κατάλληλο στον καιρό του.
  3. Ο αυθάδης όρκος φέρει πρόχειρη την επιορκία· άλλωστε γενικά η ορκωμοσία δεν δείχνει ήθος κόσμιο ούτε φρόνημα ευγενές· ο αξιοπρεπής και μεγαλόψυχος άνδρας θα εντραπή να επιβεβαιώνη με όρκο την πιστότητα των λόγων του και να ατιμάζη την πίστι με τους τρόπους του.(1) Είναι λοιπόν προς το συμφέρον μας το ότι ο νόμος του Κυρίου απαγορεύει κηδεμονικώς τον όρκο.(52)
  4. Όσα ευεργετήματα δεχθής, να τα θυμάσαι πάντοτε· όσα όμως ευεργήματα κάμης να τα λησμονής γρήγορα· το πρώτο είναι δείγμα χρηστότητας και ευγνωμοσύνης, το δεύτερο είναι δείγμα καθαρής μεγαλοψυχίας και φυλάττει καθαρή την ευεργεσία.

Η «Επιστολή προς Βούλγαρον Ηγεμόνα» του αγίου Φωτίου του Μεγάλου δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Εποπτεία» τον Φεβρουάριο του 1992. Εισαγωγή, μετάφραση, σημειώσεις Παναγιώτης Κ. Χρήστου. Αναδημοσίευση από την ιστοσελίδα Myriobiblos Βιβλιοθήκη: http://www.myriobiblos.gr/texts/greek/fotios_epistoli.html

pemptousia.gr/

(Επιμέλεια Στέλιος Κούκος)

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

- Advertisment -
- Advertisment -spot_img

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ