Ο Γαβριήλ Κερμανίδης εδώ και περίπου 30 χρόνια ασκεί ενεργά και στην πρώτη γραμμή τη δικηγορία στη Θεσσαλονίκη ενώ παράλληλα όλο αυτό τον καιρό, έχει έντονη δράση στο χώρο της πολιτικής, του πολιτισμού, των δικαιωμάτων και των κινηματικών δράσεων στην πόλη.
Το ενδιαφέρον και οι γνώσεις του για τα ζητήματα της τοπικής αυτοδιοίκησης του έδωσαν το κίνητρο να είναι υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος το 2006 και το 2010 με το συνδυασμό «ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ» του Γιάννη Μπουτάρη. Σε αυτές τις Δημοτικές Εκλογές που θα πραγματοποιηθούν τον Οκτώβριο, ο Γαβριήλ Κερμανίδης είναι υποψήφιος με το συνδυασμό «Θεσσαλονίκη για Όλους», του Σπύρου Πέγκα.
Πώς πήρατε την απόφαση να είστε υποψήφιος σε αυτές τις δημοτικές εκλογές;
«Μολονότι ήμουν πιεσμένος λόγω των επαγγελματικών μου υποχρεώσεων, μπορώ να πω ότι ενισχύθηκε η διάθεσή μου, γιατί θεωρώ ότι αξίζει να συνεισφέρει κάποιος στην προσπάθειά του Σπύρου Πέγκα. Έπαιξε ρόλο επίσης η συνδρομή και η συμμετοχή του Γιάννη Μπουτάρη. Αυτοί οι δύο άνθρωποι, όχι βέβαια ότι υστέρησαν και οι βασικοί συνεργάτες του Γιάννη Μπουτάρη στα 10 χρόνια περίπου που διοίκησε το δήμο, αλλά νομίζω ότι αυτοί οι δύο άνθρωποι, προφανώς πρωτοστατούντος του πρώην δημάρχου, έφεραν πάρα πολλά στην πόλη. Επομένως αισθάνθηκα την ανάγκη να συμμετέχω και εγώ σε μία προσπάθεια που θυμίζει παλιές καλές μέρες του 2006 και του 2010. Δηλαδή όλο αυτό το αυτοδιοικητικό κίνημα του Γιάννη Μπουτάρη».
Ποιο είναι το όραμά σας και οι στόχοι σας για την πόλη σε περίπτωση που εκλεγείτε;
«Οι προσωπικοί μου στόχοι είναι, αν εκλέγω, να συνεισφέρω από οποιαδήποτε θέση επιλέξει ο δήμαρχος. Γιατί αυτός κάνει τις επιλογές. Επομένως, αν και εφόσον με επιλέξει και αποφασίσει να βοηθήσω, θα ανταποκριθώ σε όποιο κομμάτι και αν είναι αυτό. Δεν έχω κάποιο ιδιαίτερο προσωπικό στόχο ούτε καμία ιδιαίτερη προσωπική φιλοδοξία.
Από εκεί και πέρα νομίζω ότι ο λόγος για τον οποίο ο Σπύρος Πέγκας πρέπει να εκλεγεί είναι γιατί η Θεσσαλονίκη πρέπει να επιστρέψει στους δημότες της. Θεωρώ ότι η πόλη επί διοικήσεως Ζέρβα έχασε την ταυτότητά της. Ανακόπηκε εκείνη η πορεία ανάπτυξής της και αναδιάταξης των διοικητικών της υπηρεσιών. Προφανώς στο θέμα της καθαριότητας και του κυκλοφοριακού που είχαν μπει σε μία πολύ καλή συνθήκη και είχαν υπάρξει τεράστιες βελτιώσεις, με τη διοίκηση Ζέρβα έχουμε γυρίσει πίσω. Η πόλη έγινε περισσότερο επικοινωνιακού τύπου και περιεχομένου. Έχασε τον προγραμματισμό της στην καθαριότητα και πλέον είναι μία βρώμικη πόλη, άρα μία αφιλόξενη πόλη ακόμα και για τους ίδιους τους δημότες της. Επίσης η εξωστρέφειά της σταμάτησε, η Θεσσαλονίκη πλέον είναι σχεδόν αφιλόξενη για τον τουρίστα και τον ξένο επισκέπτη. Επομένως η διοίκηση Ζέρβα νομίζω ότι είναι χαοτική και ότι λειτούργησε οπισθοδρομικά».
Ποιες προτεραιότητες θα πρέπει να έχει κατά τη γνώμη σας η νέα δημοτική αρχή;
«Θα πρέπει να σχεδιάσει από μηδενική βάση και να εφαρμόσει πάρα πολύ γρήγορα μέτρα που αφορούν πρωτίστως το κυκλοφοριακό και την καθαριότητα. Θα πρέπει να επανασχεδιάσει την ανάπτυξη της πόλης και την εξωστρέφειά της. Νομίζω ότι είναι εξαιρετικά πρωτοποριακό αυτό που έχει εξαγγείλει ο Σπύρος Πέγκας. Το σύνθημα ‘’Investment στη Θεσσαλονίκη’’. Δηλαδή δεν είναι μόνο να ενισχύσουμε σε επίπεδο Δημοτικής Αρχής την εξωστρέφεια της πόλης, αλλά να προσελκύσουμε και επενδυτές, γιατί αυτοί θα αναβαθμίσουν την επιχειρηματική της δραστηριότητα και θα ενισχύσουν την τοπική οικονομία που είναι τεράστιο θέμα νομίζω.
Επίσης πρέπει πάρα πολύ γρήγορα να αναδιαταχθούν οι διοικητικές υπηρεσίες και να υπάρξει διαφάνεια. Κάτι που κατά τη γνώμη μου επίσης ανακόπηκε με τη διοίκηση Ζέρβα. Η νέα διοίκηση θα πρέπει να αναδείξει τα ιστορικά μνημεία και τα σημεία εκείνα τα οποία κεντρίζουν το ενδιαφέρον και των ξένων και των Θεσσαλονικιών. Χρειάζεται να αποκτήσει πολιτική πράσινου, ζούμε στην πόλη με το λιγότερο πράσινο και θα πρέπει η Θεσσαλονίκη να αναπτυχθεί μέσα από συνθέτες συνδυαστικές πολιτικές που ενισχύουν το πράσινο, λαμβάνοντας υπόψη και τις νέες πολιτικές για την κλιματική αλλαγή. Επιπλέον η νέα διοίκηση θα πρέπει να ενισχύσει τον κοινωνικό της χαρακτήρα. Η Θεσσαλονίκη επί διοίκησης Μπουτάρη είχε ένα πρωταγωνιστικό χαρακτήρα σε θέματα δικαιωμάτων και σε θέματα μειονοτήτων. Μάλιστα άρχισε να αποκτά ένα πανευρωπαϊκό ρόλο σε αυτά τα ζητήματα. Και αυτή η διάσταση με τη διοίκηση Ζέρβα έχει υποχωρήσει.
Είναι αναγκαία η δημιουργία δημοτικών αθλητικών χώρων καθώς ζούμε σε μια πόλη που δεν έχει γήπεδα και τα νέα παιδιά δεν μπορούν να βρουν ένα χώρο να απασχοληθούν εύκολα. Η Θεσσαλονίκη θα μπορούσε να πει κανείς ότι σήμερα είναι μια πόλη για την οποία λειτουργεί μόνο το κέντρο. Είναι πολύ χαρακτηριστικό το παράδειγμα της αποκομιδής των σκουπιδιών. Οι όποιες παρεμβάσεις έχουν γίνει και έχουν μία πρωτοποριακότητα, είναι εξαιρετικά περιορισμένες και αφορούν μόνο το κέντρο. Η Θεσσαλονίκη δεν είναι μόνο το κέντρο, είναι η Τούμπα, είναι η Χαριλάου, είναι η περιοχή της Ξηροκρήνης, όπου σε αυτές τις περιοχές οι συνθήκες αποκομιδής είναι εντελώς ξεπερασμένες και ουσιαστικά απαρχαιωμένες».
Το κυκλοφοριακό είναι ένα από τα βασικότερα προβλήματα της Θεσσαλονίκης. Σε λίγο θα ξεκινήσουν τα έργα κατασκευής του Fly Over και το πρόβλημα αναμένεται να επιδεινωθεί. Τι βήματα πρέπει να γίνουν από την πλευρά του δήμου για να ανακουφιστεί ή και να επιλυθεί αυτό το ζήτημα;
Το κυκλοφοριακό στη Θεσσαλονίκη είναι ένα μείζονος σημασίας θέμα. Αρχικά, υπάρχει ένας νόμος, ένα ΦΕΚ, το οποίο αφορά το θέμα των φορτοεκφορτώσεων. Η πόλη υποφέρει από τις φορτοεκφορτώσεις, οι οποίες γίνονται εκτός ελέγχου και εκτός προγραμματισμού. Υπάρχει όμως ειδικό νομοθετικό πλαίσιο λειτουργίας αυτού του τομέα, που θα πρέπει να επανενεργοποιηθεί, κοινώς, να εφαρμοστεί. Θα πρέπει να γίνουν άμεσες παρεμβάσεις αποκλεισμού του αυτοκινήτου από το κέντρο της πόλης, είτε με νέες πεζοδρομήσεις, είτε με τους κυκλικούς κόμβους.
Θα πρέπει να ενισχυθούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, που σημαίνει ότι χρειάζεται η ανανέωση του στόλου και να μπουν σε μία νέα προγραμματική λειτουργική βάση, όπου θα ενισχύεται η χρήση τους, αλλά δεν θα επιβαρύνεται το γενικότερο σύστημα κυκλοφορίας. Σε ότι αφορά το Fly Οver, πρόκειται για μία, ας το πώ καινοτόμο λειτουργία. Θα βοηθήσει, και για αυτό το λόγο η παράταξη του Σπύρου Πέγκα και ο ίδιος προσωπικά είναι υπέρ της κατασκευής του Fly Over. Ωστόσο αυτό θα πρέπει να γίνει με όρους που θα λάβουν υπόψιν τις βιοσυνθήκες και τα επίπεδα πρασίνου των όμορων περιοχών της πόλης, οι οποίες ενδεχομένως θα δεχτούν ένα πλήγμα από την κατασκευή του έργου. Άρα θα πρέπει να γίνει σε πλήρη συμμόρφωση και σεβασμό στις περιβαλλοντολογικές παραμέτρους.Και βέβαια θα πρέπει να γίνει με όρους που δεν θα επιβαρύνουν την ούτως ή άλλως επιβαρυμένη κυκλοφοριακή κατάσταση της πόλης. Επομένως είμαστε υπέρ του Fly Over αλλά με αυτούς τους όρους.
Μετά τις καταστροφές σε Μαγνησία και Θεσσαλία έχει έρθει στο επίκεντρο της κουβέντας το ζήτημα των υποδομών και της πρόληψης φυσικών καταστροφών. Ποια βήματα χρειάζονται να γίνουν κατά τη γνώμη σας για τη θωράκιση της Θεσσαλονίκης ώστε να μη δούμε και εδώ εικόνες βιβλικής καταστροφής;
Οι καταστροφές και στο Βόλο και τη Θεσσαλία ανέδειξαν ένα απαρχαιωμένο σύστημα αντιμετώπισης των έκτακτων αυτών ακραίων καιρικών φαινομένων. Έδειξαν δηλαδή ότι σε πολεοδομικό επίπεδο, σε επίπεδο υποδομών, σε επίπεδο οδικών δημοσίων έργων, αυτή η κατάσταση ήταν παντελώς ανεπαρκής για να αντιμετωπίσει και να αποσοβήσει τέτοιου είδους αποτελέσματα.
Αυτό που πρέπει να γίνει στη Θεσσαλονίκη είναι να επανασχεδιαστεί, αφού προηγουμένως ελεγχθεί, η κατάσταση ετοιμότητας της πόλης σε τέτοιου είδους ακραία καιρικά φαινόμενα. Η εικόνα που έχω εγώ τουλάχιστον, είναι ότι σε ένα τέτοιο απευκταίο ενδεχόμενο η πόλη είναι παντελώς ανέτοιμη. Αυτό έδειξε το γεγονός ότι σε αντίστοιχες περιπτώσεις πολύ μικρότερης κλίμακας, πολύ πολύ γρήγορα η πόλη πλημμύριζε και πολύ πολύ γρήγορα δημιουργούνταν ένα κυκλοφοριακό χάος. Επομένως αν η πόλη αύριο δεχθεί ένα τέτοιο ακραίο κύμα κακοκαιρίας, εκτιμώ ότι δεν υπάρχει καμία υποδομή ετοιμότητας και αντιμετώπισης της. Άρα θα πρέπει να γίνει μία καταγραφή και να αποτιμηθεί το σημείο που βρισκόμαστε. Ακολούθως, να επανασχεδιαστεί και να δρομολογηθεί η κατασκευή υποδομών οι οποίες θα είναι ικανές να αντιμετωπίσουν τέτοιου είδους φαινόμενα.
Ποια βήματα θα πρέπει να γίνουν για την ουσιαστική οικονομική ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης;
Η δημοτική αρχή και η διοίκηση αυτής μπορούν να συμβάλλουν σε πάρα πολλά σημεία στην οικονομική ανάπτυξη της πόλης. Η αλήθεια είναι ότι η πόλη εμφανίζει μία κόπωση και μία μονομέρεια στην επιχειρηματική της ανάπτυξη. Υπάρχει μία άνθηση, σχεδόν επικράτηση στον τομέα της εστίασης. Κοινώς έχει ταυτιστεί η Θεσσαλονίκη ως η πόλη της γαστρονομίας, η πόλη του καφέ, η πόλη της διασκέδασης. Από το ιστορικό κέντρο αλλά και από τις παράπλευρες πιο αποκεντρωμένες περιοχές της, απουσιάζουν εμφατικά κάποια σημεία μιας διαφορετικής εμπορικής δραστηριότητας ή ανάπτυξης, ή εγκαθίδρυσης επιχειρήσεων οι οποίες δραστηριοποιούνται σε άλλους τομείς. Ακριβώς για το λόγο αυτό υπάρχει και το μείζον ζήτημα με τα τραπεζοκαθίσματα όπου ουσιαστικά λειτουργούν σε καθεστώς απόλυτης ασυδοσίας και αυθαιρεσίας.
Η πολιτική του δήμου θα πρέπει να περιλαμβάνει καμπάνιες και συγκεκριμένα προγράμματα προσέλκυσης επενδύσεων. Είναι αυτό ακριβώς που πολύ συγκεκριμένα εξαγγέλλει ο Σπύρος Πέγκας στο πρόγραμμά του. Αυτό σημαίνει ότι η πόλη θα πρέπει να ενταχθεί με πρωτοβουλία της Δημοτικής Αρχής σε προγράμματα ενίσχυσης των κτιρίων της πόλης αλλά και βοηθητικά στους ιδιοκτήτες ακινήτων ώστε να ανακαινίσουν κτίρια, διαμερίσματα και ούτω καθεξής. Θα πρέπει να γίνουν βασικές παρεμβάσεις στους δρόμους και τους οδικούς άξονες της πόλης, ούτως ώστε να ενισχυθεί η παρουσία μικρών ή μικρότερων επιχειρήσεων οι οποίες θα έχουν τη δυνατότητα να μισθώσουν χώρους αναπτύσσοντας έτσι την επιχειρηματική τους δραστηριότητα.
Ο δήμος θα πρέπει να αφουγκραστεί σήμερα τους παλιούς και τους νέους επιχειρηματίες της πόλης. Να ακούσει και να μελετήσει τον επιχειρηματικό τους σχεδιασμό και σε συνεργασία με την κεντρική διοίκηση και τα αρμόδια υπουργεία, να λειτουργήσει επικουρικά, υποβοηθητικά, ακόμα και με τη δημιουργία ενός φορέα πληροφόρησης που θα φέρει πιο κοντά την κεντρική διοίκηση και τα υπουργεία με τους επιχειρηματίες. Από εκεί οι υπάρχοντες και εν δυνάμει επιχειρηματίες θα μπορούν να αντλήσουν πληροφορίες και έναν οδικό χάρτη επιχειρηματικότητας με τα διαθέσιμα προγράμματα χρηματοδότησης αλλά και το κτιριακό δυναμικό που προσφέρουν τα επιμέρους σημεία της πόλης για επιχειρηματική δράση. Επομένως ο Δήμος Θεσσαλονίκης μπορεί και πρέπει να λειτουργήσει κινητροδυναμικά ως ένας φορέας ενημέρωσης, ειδικής ενίσχυσης και αξιοποίησης κάθε είδους δυνατότητας συνεργασίας με την κεντρική διοίκηση για να εμπλουτιστεί επιχειρηματικότητα στην πόλη.
Ποιο είναι κατά την άποψή σας το διακύβευμα των φετινών δημοτικών εκλογών;
«Η διοίκηση Ζέρβα δημιούργησε σε όλους μας μία απογοήτευση. Νιώσαμε ότι γυρνάμε πίσω σε μία απλή και κακή διαχείριση, όπου διάφορα μικροσυμφέροντα έχουν υπερισχύσει του γενικού καλού της πόλης. Για αυτό και το όνομα της παράταξης του Σπύρου Πέγκα είναι «Θεσσαλονίκη Για Όλους», γιατί με τη διοίκηση Ζέρβα αποκλείονται οι Θεσσαλονικείς. Αποκλείονται όσοι θέλουν να κάνουν μία βόλτα αλλά δεν μπορούν να βρουν χώρο στα πεζοδρόμια ή θέλουν να κάνουν μία βόλτα στην παραλία και κινδυνεύουν να τους πατήσει ένα αυτοκίνητο. Αποκλείονται από μία πόλη βρώμικη, όπου τα απορριμματοφόρα βγαίνουν χωρίς προγραμματισμό και εμποδίζουν τη διέλευση των πεζών και των αυτοκινήτων, ενισχύοντας το κυκλοφοριακό κομφούζιο. Η τωρινή διοίκηση όλο αυτό το διάστημα δεν ενίσχυσε τα πάρκα, ούτε αξιοποίησε τους δημοτικούς χώρους. Έκανε παρεμβάσεις πιο πολύ επικοινωνιακού χαρακτήρα και με καθυστερήσεις. Έκανε ασφαλτοστρώσεις σε μία λογική ράβε-ξήλωνε χωρίς προγραμματισμό δημιουργώντας την εικόνα μιας ανοργανωσιάς και εγκατάλειψης.
Δηλαδή έφυγε το χαμόγελο του Θεσσαλονικιού για το γεγονός ότι δεν βλέπει η πόλη του να εξελίσσεται, να αναπτύσσεται και ότι κάτι αλλάζει. Επομένως αυτό που λέμε είναι ότι η Θεσσαλονίκη χάνεται από τα χέρια των πολιτών της λόγω μιας διοίκησης η οποία όλα αυτά τα χρόνια φαίνεται ότι δεν διεκδικεί με αξιώσεις. Δεν ταυτίζεται δηλαδή με τον πολίτη, ώστε να πάει ως εκπρόσωπός του στην κεντρική διοίκηση και να αξιώσει περισσότερα. Αντιθέτως υπηρετεί συγκεκριμένα συμφέροντα και κάθε είδους σκοπιμότητες, αλλά όχι το γενικότερο καλό. Άρα θεωρώ ότι επειδή η πόλη γύρισε πάρα πολλά χρόνια πίσω, αυτό πρέπει να αλλάξει. Αυτό είναι νομίζω το ζητούμενο σε αυτές τις αυτοδιοικητικές εκλογές».